„Życia nie mierzy się ilością oddechów, ale ilością chwil,
które zapierają dech w piersiach.”
Maya Angelou
Anna Grzegorczyk, uczennica klasy VIII d Szkoły Podstawowej nr 7 w Mławie, w roku szkolnym 2019/2020 została finalistką I Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych, finalistką Konkursu polonistycznego oraz laureatką Powiatowego konkursu poetyckiego „Twórcza wyobraźnia”.
Ania jest bardzo skromną osobą. Uwielbia czytać książki, pisze wiersze i opowiadania. W przyszłości pragnie zajmować się literaturą zawodowo. Ma powód do dumy, ponieważ jako finalistka jest zwolniona z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, zwolnienie to jest równoznaczne z uzyskaniem z tego przedmiotu najwyższego wyniku. Ponadto ma pierwszeństwo w wyborze szkoły średniej, w której będzie kontynuowała naukę. Wiele przyjemności sprawia jej nauka języka polskiego, ale również innych przedmiotów, np. języka angielskiego. Lubi spacerować, podziwiając piękno natury. Jest wspaniałą przyjaciółką, oddaną koleżanką oraz wzorową uczennicą.
Organizatorami I Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych o zasięgu ogólnopolskim są Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.
W roku bieżącym Olimpiada została zorganizowana jako dwustopniowe zawody wiedzy obejmujące etap szkolny - I stopnia i okręgowy - II stopnia. Zawody III stopnia zostały odwołane z powodu COVID-19, dlatego w tym roku nie przyznano tytułu laureata.
Olimpiada jest skierowana do uczniów szkół podstawowych – szczególnie dwóch ostatnich klas: VII-VIII. Służy ugruntowaniu wysokiej rangi języka polskiego i literatury polskiej w życiu społecznym.
W zawodach I stopnia uczestnicy mieli za zadanie napisać pracę na jeden z podanych tematów – tematy dotyczyły wskazanych przez organizatorów lektur.
Zawody okręgowe – II stopnia składały się z części pisemnej i ustnej. W części pierwszej uczestnicy mieli za zadanie napisać rozprawkę na jeden z podanych tematów oraz rozwiązać test z zagadnień językowych.
Przy ocenie pracy pisemnej sprawdzający zwracali uwagę na rzeczowość, ścisły związek z tematem, logiczną budowę, problemowe ujmowanie wskazanych zagadnień, samodzielne rozpatrywanie zjawisk literackich, poprawność językową i formalną.
W części ustnej zawodów uczniowie losowali jeden utwór do interpretacji i dysponowali określonym czasem, aby przygotować się do rozmowy na temat utworu. Komisja sprawdzała umiejętność zinterpretowania utworu literackiego, poziom i samodzielność przygotowania, znajomość reguł poetyki, kontekstów biograficznych.
Natomiast Konkurs polonistyczny dla uczniów szkół podstawowych województwa mazowieckiego jest organizowany przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty z myślą o uczniach zdolnych, wykazujących szczególne zainteresowania wybranym przedmiotem nauczania.
Głównym celem konkursu jest rozwijanie szerokich zainteresowań humanistycznych oraz wybitnych uzdolnień uczniów.
Konkurs obejmował treści z języka polskiego określone w podstawie programowej oraz treści poszerzające podstawę programową. Odbywał się w formie trzystopniowych zawodów: eliminacje szkolne, rejonowe, wojewódzkie - w formie pisemnej.
Temat przewodni konkursu w bieżącym roku brzmiał: O miłości na tysiąc sposobów. Obowiązujący zakres merytoryczny Konkursu polonistycznego na poszczególnych etapach dotyczył dzieł literackich, dzieł malarskich, muzyki i filmu, zgodnie z podanym tematem przewodnim.
W etapie rejonowym Konkursu polonistycznego uczestniczyło 318 uczniów z Mazowsza, natomiast w etapie wojewódzkim 78.
Powiatowy konkurs poetycki „Twórcza wyobraźnia” jest w SP 7 organizowany przez nauczycielki języka polskiego. W tym roku szkolnym odbywał się po raz osiemnasty. Ósmoklasistka zajęła w nim I miejsce. Komisji przewodniczył pan Jarosław Trześniewski- Kwiecień.
Ani Grzegorczyk oraz jej nauczycielce języka polskiego – pani Urszuli Szynace gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Miejmy nadzieję, że nazwisko młodziutkiej pisarki usłyszymy jeszcze wielokrotnie…